Udział uczniów w projektach unijnych
Podnosimy świadomość ekologiczną
Ośrodek Doskonalenia Kadr SIMP współpracuje ze szkołami zawodowymi z terenu regionu zachodniopomorskiego. Młodzież w ramach projektów współfinansowanych przez Unię Europejską została przeszkolona z zakresu obsługi urządzeń OZE.
Uczestnicy szkoleń dowiedzieli na czym polega produkcja czystej energii z OZE oraz na temat szkodliwego oddziaływania na środowisko i zdrowie człowieka substancji powstałych w wyniku spalania kopalnych surowców energetycznych. Osoby biorące udział w projekcie dzięki zwiększonej świadomości ekologicznej, będą zachęcać innych do korzystania z odnawialnych źródeł energii oraz propagować ideę odpowiedzialnego konsumenta energii i świadomego prosumenta z OZE.
Prezentowane treści, idee, rozwiązania prezentacje pozwoliły uczniom zapoznać się z najnowszymi technologiami związanymi z urządzeniami wytwarzającymi energię z wiatru, słońca, biomasy. Coraz większa produkcja czystej energii daje szansę młodym ludziom w znalezieniu pracy związanej z OZE, to przyczynia się także do aktywizacji terenów wiejskich, powstania nowych miejsc pracy oraz do rozwoju małej przedsiębiorczości.
Udział uczniów z ZSEE w projektach unijnych
Uczniowie ZSEE są beneficjentami projektów, które umożliwiają nabywanie przez nich, niezbędnych i pożądanych uprawnień i kwalifikacji do przyszłej pracy. Zespół Szkół Elektryczno-Elektronicznych im. prof. M. T. Huberta rozpoczął współpracę ze Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Mechaników Polskich Ośrodkiem Doskonalenia Kadr w 2012 r., biorąc udział w projekcie: „Nowoczesna szkoła zawodowa – program wyposażenia absolwentów w kwalifikacje przydatne na rynku pracy”. Szkoła uczestniczyła w kolejnych projektach, pt.:
- „Nowoczesna szkoła zawodowa – wsparcie uczniów szkół zawodowych
w uzyskiwaniu kwalifikacji” - „Aktywny absolwent nowoczesnej szkoły zawodowej z zachodniopomorskiego”
Projekty są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem ich jest doskonalenie i uzupełnianie kwalifikacji, a w szczególności:
- Uzupełnienie kwalifikacji oraz wiedzy eksploatacyjnej na potrzeby rynku pracy.
- Nadanie kompetencji zawodowych uczniom jako przyszłym absolwentom oraz wzmocnienie ich zdolności do zatrudnienia.
- Podniesienie kwalifikacji zawodowych uczniów jako przyszłych absolwentów oraz wzmocnienie ich zdolności do zatrudnienia.
- Wsparcie uczniów ostatnich i przedostatnich klas szkół zawodowych w wyborze dalszej drogi zawodowej.
W projektach udział wzięło 141 uczniów klas III i IV z ZSEE.
Uczniowie uczestniczyli w 190 godzinnych kursach i szkoleniach, w efekcie których zdobyli świadectwa kwalifikacyjne uprawniające do wykonywania pracy na stanowiskach eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych i cieplnych oraz uzyskali zaświadczenia kwalifikacyjne uprawniające do obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia oraz podestów ruchomych. Dodatkowo uczniowie otrzymali certyfikaty w języku angielskim, umożliwiające zatrudnienie za granicą, szczególnie w krajach UE.
W ramach projektów uczniowie uczestniczyli również w kursach języków obcych zawodowych (angielskiego i niemieckiego) oraz odbyli obowiązkowe praktyki zawodowe. W każdym z projektów zadbano również o to, żeby uczestnicy skorzystali z doradztwa zawodowego grupowego i indywidualnego. Uczniowie prowadzili rozmowy z doradcą zawodowym na temat dalszej edukacji, planów kariery zawodowej i niezbędnych działań związanych z osiąganiem celów zawodowych.
Dzięki projektom powołano także zarządzeniem dyrektora ZSEE. Szkolny Ośrodek Kariery (SZOK) oraz powstała Wzorcowa Pracownia Doradztwa Zawodowego i Przedsiębiorczości (sala 208) wyposażona w komputery przenośne ze specjalnym oprogramowaniem oraz w wielkoformatowy monitor dotykowy, dostępna dla całej społeczności szkolnej. Szkoła pozyskała również zestaw do hydrauliki pneumatycznej oraz 4 zestawy sterowników PLC jako sprzęt dydaktyczny wykorzystywany na zajęciach praktycznych w zawodach: technik mechatronik i technik elektryk.
Zgodnie w programem projektu „Nowoczesna szkoła zawodowa – wsparcie uczniów szkół zawodowych w uzyskiwaniu kwalifikacji” odbyła się praktyka zawodowa w jednym z najnowocześniejszych w Europie, zakładzie produkcji przyrządów pomiarowych w Świdnicy.
Odwiedzając zakład pracy uczniowie zapoznali się ze strukturą organizacyjną firmy, z jej organizacją pracy, nowoczesnymi technologiami oraz z oczekiwaniami pracodawców i specyfiką zawodu. Aspektu wychowawczego można upatrywać w tym, iż w czasie wyjazdu uczniowie dodatkowo mieli okazję zapoznać się z dorobkiem kulturalnym oraz zabytkami Dolnego Śląska, zwiedzili ciekawe miejsca i zabytki Wrocławia i okolic, m.in. Ostrów Tumski, Stadion Olimpijski, zoo, podziemne miasto Osówka, Zamek Książ, Panoramę Racławicką i inne.
Mając na uwadze coraz większe znaczenie odnawialnych źródeł energii i możliwości zdobycia pracy w zawodzie instalatora OZE uczestnicy projektu „Aktywny absolwent nowoczesnej szkoły zawodowej z zachodniopomorskiego” odbyli praktyki zawodowe w Centrum Energetyki Odnawialnej w Sulechowie zapoznając się z najnowocześniejszą technologią produkcji energii z odnawialnych źródeł.
W czasie wszystkich zajęć praktycznych w projektach zaprezentowane zostały uczniom programy nauczania, oparte na dydaktyce eksperymentalnej, wokół 4 osi tematycznych o wysokim nasyceniu nowoczesną techniką na stanowiskach eksploatacji, takich jak:
- Zasady budowy i działania urządzeń.
- Zasady eksploatacji urządzeń i instalacji.
- Zasady wykonywania prac kontrolno – pomiarowych.
- Postępowanie w razie awarii lub innego zagrożenia.
Wartością dodaną było opracowanie indywidualnego programu rozwojowego dla szkoły oraz propozycji modernizacji programów nauczania i dostosowanie ich do potrzeb lokalnego rynku pracy.
Ponadto w ramach projektów opracowano poradniki, pakiety edukacyjne oraz doposażono szkołę w fachową literaturę zawodową i z zakresu doradztwa zawodowego.
W projektach duży nacisk został położony również na działania (szkolenia, praktyki w zakładach pracy, działalność stowarzyszeniowa), służące rozwijaniu umiejętności praktycznych nauczycieli oraz poprawy ich stanu wiedzy na temat innowacyjnych rozwiązań technologicznych w przemyśle a także na wzmacnianie efektu synergii pomiędzy sektorami edukacji a środowiskiem pracy.
Przedsięwzięcia podejmowane przez SIMP ODK wraz z ZSEE w Szczecinie dają się odnieść do niezwykle ważnej roli w edukacji jaką może spełniać stowarzyszenie naukowo-techniczne we współpracy ze szkołą zawodową.